بزرگترین کشورهای تولید اهن

معرفی بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن

معرفی بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. همانطور که می دانید امروزه فلز آن یکی از فلزهای پرکاربرد در دنیا بوده و اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا با آن پیوند خورده است. تنها با اندکی توجه و دقت این واقعیت برای ما مشخص می شود که فلز آهن در تمامی صنایع مطرح دنیا کاربرد داشته و بدون وجود  آن امکان حیات بسیاری از صنعت غیر ممکن و سرنوشت آن ها رو به زوال و نابودی پیش خواهد رفت. لطفا تا انتهای مطالب با همراه بماند تا با بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن در دنیا بیشتر آشنا شوید.

برای استعلام قیمت اهن اصفهان کلیک کنید.

آهن چیست؟

آن یک عنصر معرف و شناخته شده در دنیا است که کمتر کسی وجود دارد که آن را نشناسد. امروزه درصد بالایی از ابزار و وسایل دور اطراف ما که بسیاری از آن ها جزو لوازم ضروری زندگی نیز به شمار می روند تولید شده از آهن یا ترکیب آن با دیگر عناصر است.

آهنگ یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده هسته بیرونی و درونی سیاره بوده که  چهارمین عنصر تشکیل دهنده پسته زمین نیز به شمار می‌رود. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده عنصر آهن شامل فروز و ترکیب آهن فریک می باشد. معمولا آهن تازه دارای سطحی صاف با رنگ نقره ای درخشان مایل به خاکستری هست.

عنصر آهن جزو آن دسته از عناصری است که در هنگام قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن، آب و هوا به راحتی واکنش داده و به شکل اکسید آهن هیدراته یا همان زنگ آهن در می آید. هنگامی که آهن به اکسید آهن  تبدیل می شود تغییر رنگ داده و بدین ترتیب به شکل قرمز یا قهوه ای رنگ در می آید.

به همین دلیل است که این عنصر در برابر هوا، آب، هوا و مخصوصا رطوبت  دارای مقاومت چندانی نبوده و هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی می شود. همچنین  زنگ زدگی آهن به صورت پیشرونده ادامه می یابد و علاوه بر اینکه سطح فلز را در بر می گیرد به لایه های عمقی آن نیز نفوذ کرده  و موجب فلز خوردگی آهن میشود.

به طور مبحث آهن و ویژگی های آن یک بحث کاملاً تخصصی می باشد که درک و شناخت ماهیت علمی آن تنها برای کسانی که دارای اطلاعات علمی بالایی در علوم شیمایی می باشند  مقدور می باشد. بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن نیز اغلب کشورهایی هستند که گام هایی مهمی در زمینه کشف فلز آهن و ویژگی های آن در طول تاریخ تحول این عنصر برداشته اند.

تاریخچه تولید آن در جهان

بشر برای اولین بار در قرن هفدهم پی به ویژگی ها و قابلیت های آهن برد. اما توجه و تمرکز به فلز آهن جهت استفاده و به کار بردن آن در صنعت ساخت ساز و دیگر صنایع در قرن نوزدهم هجری مورد توجه قرار گرفت.

به این ترتیب از قرن نوزدهم تا کنون روی آوردن به فلز آهن و استفاده از آن در انواع و اقسام صنایع به صورت روز افزون تا به امروز ادامه یافته است.

در طی بررسی تاریخچه آهن مشخص می شود که فرآیند تولید و استخراج آهن فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است به نحوی که در سالهای ابتدایی نحوه استخراج آهن به واسطه جذب کربن آهن در دمای بالا صورت می ‌گرفت.

لازم به ذکر است که در دمای بالا آهن کربن را به خود جذب کرده و به این ترتیب نقطه ذوب این فلز کاهش می یافته و نتیجه این فرایند تولید چدن بود.

در طول تاریخ کشور چین برای اولین بار اقدام به تولید کوره های ذوب آهن در قرن ششم میلادی کرده است و در اواخر قرن هجدهم آهنگران به نوعی تکنولوژی راه یافتند که به واسطه آن امکان تبدیل شدن آهن خام در کوره های پودینگ به یک آهن کار شده فراهم گردید.  محققان و پژوهشگران با پیشرفت علم، و انجام آزمایشات و تغییر و تحولات مختلف بر روی عنصر آهن موفق شدند آن را به عنوان یکی از مستحکم ترین فلز ها در بسیاری از صنایع به کار بگیرند. استفاده از آهن زیر مجموعه های آن امروزه از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به نحوی که یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر چرخه تولید و رونق اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان در گرو و میزان آهن تولیدی آن می باشد.

معرفی بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن نیز به راحتی نشان می دهد که تولید آهن بیشتر در کشورهای صورت می گیرد که دارای اقتصاد خوب و قابل قبولی هستند.

قیمت ضایعات اهن اهواز در سایت اهواز ضایعات

بزرگترین تولید کنندگان آهن در جهان و جایگاه ایران

معرفی بزرگترین کشورهای تولید آهن و تاریخچه آن مشخص کننده نقش تولید فلز آهن در روند پیشرفت آن ها هست. طبق گزارش ها و آمار موجود در حال حاضر بزرگترین تولید کننده آهن در سطح دنیا کشور چین است. این کشور سالانه حدود ۸۳ میلیون تن آهن تولید می کند که این مقدار حجم قابل ملاحظه می باشد و به همین دلیل بیشتر سهم از بازارهای جهانی آهن متعلق به این کشور بزرگ و ابر قدرت اقتصادی دنیا است.

پس از کشور چین کشورهای هند و ژاپن به ترتیب در رتبه های دوم و سوم تولید آهن در جهان قرار دارند. رتبه چهارم تولید آهن در جهان به یکی از ابر قدرت های دنیا یعنی کشور آمریکا تعلق داشته که این کشور نیز با تولید سالانه حدود ۶.۳ میلیون تن آهن در رده چهارم جدول ده قدرت برتر تولید آن در دنیا جای گرفته است. کشور روسیه پنجمین جایگاه تولید کننده آهن دنیا را به خود اختصاص داده و پس از آن کشور کره جنوبی دارای عنوان ششم تولیدکننده آهن دنیا می‌باشد.

عنوان های هفتم، هشتم و نهم تولید آهن در جهان به ترتیب متعلق به ترکیه، آلمان و برزیل است. کشور جمهوری اسلامی ایران پس از ۹ کشور ذکر شده قرار دارد و در حال حاضر به عنوان دهمین تولید کننده آهن در سطح دنیا شناخته شده است. این رتبه در حالی برای کشور ما در نظر گرفته شده که طی چند سال قبل از ا ۱۴۰۰ در رتبه های بسیار پایین تری قرار داشت که خوشبختانه صعود کشور ما به این جایگاه نشان ‌دهنده نقطه عطف و پیشرفت صنعت ما در این عرصه می باشد.

امیدواریم که این روند همچنان ادامه یافته و کشور ما بتواند در سال گذشته سال‌های آینده به جایگاه های بالاتری در این زمینه دست یابد. لازم به ذکر است که دستیابی به عنوان دهمین تولیدکننده آهن درحالی در سال ۱۴۰۰ برای کشور ما رقم خورد که جهان درگیر بیماری کرونا بوده و بسیاری از اقتصاد های دنیا به دلیل این معضل با سیر سند نزولی همراه بوده .

قیمت تیر اهن اصفهان و فروش ناودانی در اصفهان در وب سایت اهنان با چندین سال تجربه . خرید بدون واسطه در فروشگاه اهنان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *